Евристичні методи формування творчих здібностей учнів - Методична робота - Методична робота - Каталог статей - ХЕРСОНСЬКЕ ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ СЕРВІСУ ТА ДИЗАЙНУ

Пошук

Календар

Архів записів



ХВПУСД
 Неділя, 04.12.2016, 14:19
  




Головна » Статті » Методична робота » Методична робота

Евристичні методи формування творчих здібностей учнів

Евристичні методи формування творчих здібностей учнів

Мозковий штурм є одним з найбільш простих методів швидкого генерування ідей для вирішення проблеми. У 1936 році з'явився сучасний варіант мозкового штурму, який сформулював американський психолог Алекс Осборн. В основі мозкового штурму лежить розподіл процесів генерування ідей та їх оцінювання. Відомо, що одні винахідники більш схильні до генерування ідей, а інші – до їх критичного аналізу, тому доцільно доручити пошук технічних завдань колективу, який включає ці дві групи людей. Метод враховує психологію не тільки окремої людини, але і групи. Справа в тому, що в групі люди по-іншому реагують на проблеми, ніж людина, яка розмірковує на самоті; до того ж у групі знімаються певні обмеження, різко зростає збудження. Це дозволяє на гребені психічного підйому “виловити” із глибин мозкової підкірки ретельно заховану підказку до розв’язання завдання. Існують такі основні модифікації методу:

  1. груповий прямий (група учасників відшукує всі можливі рішення поставленого завдання);
  2. груповий зворотний (визначаються недоліки в поставленій проблемі);
  3. груповий поетапний (спочатку здійснюється постановка завдання, потім пропонуються варіанти розв’язання, потім варіанти реалізації, варіанти впровадження і так далі);
  4. індивідуальний (кожен учасник повинен за короткий час подати не менш однієї оригінальної пропозиції).

У професійному навчальному закладі, коли група складається з підлітків 15-17 років, потрібно враховувати їх бажання бути одночасно і генераторами ідей, і експертами. Тому методика проведення «мозкового штурму» може бути такою:

Перший етап – генерування способів вирішення проблеми на рівні ідей (без аргументації). Всі ідеї викладач фіксує (на дошці, картках, моніторі комп'ютера, екрані); особливість етапу – ніяких критичних висловлень, приймаються всі ідеї.

Другий етап – пошук аргументів за підтримку ідей. Учні розбиваються на групи, кількість груп дорівнює кількості висунутих ідей. «Спікер» групи витягає картку з ідеєю й учні протягом 8-10 хв. висувають аргументи на користь даного рішення.

Третій етап – добір найбільш аргументованих способів вирішення проблем. «Спікер» кожної групи коротко (протягом 1 хв.) викладає аргумент на користь їх ідеї, а потім починається колективне обговорення і вибір варіантів розв’язань для подальшого аналізу.

Четвертий етап – критика відібраних рішень. У груповій роботі проводиться доказова критика відібраних рішень. Чим більше виявляється недоліків, тим продуктивніше рішення.

П'ятий етап – вибір продуктивних способів вирішення проблеми. Для підсумку обговорення бажано мати два-три припустимих варіанта рішення, що привчає учнів до розуміння множинності істин, можливостей одержання правильних результатів різними шляхами.

Використання методу «мозкового штурму» сприяє формуванню комунікативної культури учнів. Застосування цього методу доцільно як на теоретичному навчанні, так і на нетрадиційних видах уроків виробничого навчання. Наприклад, завдання може бути таким: «Запропонуєте способи підвищення стійкості різців при одночасному зниженні їх биття».

Метод синектики  запропонован Вільямом Гордоном (США), який у 1952 році створив «Синексис» – фірму по підготовці винахідників. Синектика (грец.) означає об'єднання різнорідних елементів за аналогією. Особливістю методу є залучення різних аналогій.

Практично освоєні чотири види аналогій:

  1. Пряма аналогія. Розглянутий об'єкт зіставляється зі схожими за принципом дії з інших галузей техніки або природи.
  2. Особистісна аналогія (емпатія) - в основі лежить ототожнення самого винахідника з елементом проблемної ситуації, тобто вміння «ввійти в шкіру іншого». Як приклад можна привести проблему одержання ядра з волоського горіха. Традиційний метод розколювання молотком для виробництва неприйнятний – довго, дорого, небезпечно. Необхідно уявити себе ядром, якому треба звільнитися від шкарлупи. Міцність шкарлупи визначається її жорсткістю й атмосферним тиском. Тому треба зробити так, щоб внутрішній тиск ядра на шкарлупу був більше атмосферного (при інших додаткових заходах: розігріві і так далі). Рішення таке: помістити горіхи в контейнер, з якого відкачується повітря. На якомусь ступені вакууму горіхи повинні розколюватися самі. Таким чином, проникнення свідомості винахідника в сутність самого предмета, відчуття його дії допомагає вирішити поставлене завдання.
  3. Символічна (абстрактна) аналогія. Пропонованій ідеї необхідно підібрати смислове формулювання.
  4. Фантастична аналогія. Цей метод дозволяє вирішувати проблему в бажаному, ідеальному варіанті, щоб усе відбувалося «як у казці». завдання може викладатися у вигляді міфу, казки і так далі, в залежності від фантазії автора.

Як прототип методу синектики була використана «мозкова атака», однак між ними існують серйозні розходження. Насамперед, група учнів, які виступають як генератори ідей» спеціально готуються, повинні мати широкий технічний кругозір, досвід творчої діяльності. Синектичні сесії проводяться з такими учнями в чотири етапи:

  • синекторами формується й уточнюється «проблема як вона дана»;
  • формується «проблема як її розуміють». Розглядається можливість уявити незнайому проблему як ряд звичайних завдань (задач), проблема розподіляється на підпроблеми;
  • генерування ідей із застосуванням усіх видів аналогій;
  • критичне оцінювання ідей експертами.

Метод контрольних питань  передбачає використання при пошуку творчих завдань списків спеціальних питань, відповіді на які дозволяють винахіднику аналізувати  свою діяльність. Його застосування можливе у формі монологу або діалогу за такою формою:

  • Як можна по-новому застосувати об'єкт?
  • Як спростити і модернізувати об'єкт?
  • Що можна збільшити (зменшити)?
  • Що можна перетворити, перевернути?
  • Застосувати різні види енергії, матеріалів, технології.
  • Застосувати «національний» підхід (марнотратне американське рішення, складне китайське, хитре шотландське, тимчасове російське).
  • Потрапити в стимулюючу обстановку (ліс, музей).
  • Залучити фантастику, економіку, біологію, відшукати аналоги.
  • Поставити ідеальну мету, так званий ідеальний кінцевий результат (ІКР) тощо.

Даний метод, за своєю сутністю, близький до методу проб і помилок, а розрахунок на правильне рішення тут також базується на випадках, але все-таки ймовірність удачі вище. В

 

 

Категорія: Методична робота | Додав: ХВПУСД (04.02.2015)
Переглядів: 197 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]


Категорії розділу

Методична робота [6]
Методична робота

Валюта


Друзі сайту

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Copyright MyCorp © 2016 |